Alles wat je moet weten van de nieuwe Euro 4 normering voor scooters

Sinds 1 januari 2018 is de nieuwe Euro 4 normering voor scooters een feit, vanaf deze datum mogen alleen nog maar scooters worden verkocht die aan deze normering voldoen. Maar waarom stelt de Europese Commissie deze strenge eisen aan onze geliefde scooters? Wat houdt het precies in op technisch en praktisch gebied? En wat zijn de gevolgen voor de markt van scooters zoals we deze kennen? In dit blog lees je er alles wat je moet weten over.

De strengere Euro 4 normering zorgt voor een gezonder en beter milieu

Het milieu is misschien wel het meest belangrijke bezit dat we als mensheid hebben. We leven er dagelijks in, ademen de zuurstof uit de lucht en eten de gewassen en dieren die erin groeien. Het is daarom overbodig om te zeggen dat het van het grootste belang is om het milieu in goede conditie te houden. Wanneer we bijvoorbeeld kijken naar de smog en luchtkwaliteit in steden als het Chinese Beijing, het Marokkaanse Casablanca en het Indiase New Delhi zien we een goed voorbeeld van een situatie die we in Europa moeten zien te voorkomen. Wanneer er geen wind staat in deze steden is de hemel niet meer zichtbaar en proef je de roetdeeltjes in je mond als je op straat loopt. Er zullen weinig mensen zijn die een dergelijke situatie in Europa graag zien.

Hoe zinvol is Euro 4 normering?

Al in 1992 werd binnen de Europese Unie de eerste Euro normering ingesteld. Sindsdien worden de eisen waaraan verbrandingsmotoren moeten voldoen steeds verder aangescherpt. De Euro normering stelt restricties aan de uitstoot van de volgende stoffen: Koolstofmonoxide (CO), koolwaterstof (HC), stikstof (NOx) en fijnstof (PM). Naleving van deze zogenaamde emissie eisen wordt gehandhaafd door middel van het meten en analyseren van de uitlaatgassen van de motor. De impact op de luchtkwaliteit is zeer bemoedigend. Zo wordt langs snelwegen en in steden inmiddels veel lagere waarden van de voorgenoemde schadelijke stoffen gemeten dan voor de invoering van de Euro normeringen. De euro 4 eisen zijn al meerdere jaren van kracht voor personenauto’s en vrachtwagens maar omdat de impact van scooters een stuk kleiner is zijn deze pas sinds 1 januari 2018 voor deze categorie van kracht.

De technische inhoud van de nieuwe eisen

Het mag vanzelfsprekend zijn dat de uitstoot van de eerder genoemde schadelijke stoffen (CO, HC, NOx en PM) verder af moet nemen. Het noemen van de exacte percentages zul je hoogstwaarschijnlijk niet erg interessant vinden, het is dan ook weinig zinvol om deze tot in detail te benoemen. Wat in deze vierde versie van de Euro normering nieuw wordt geïntroduceerd is dat motoren niet alleen vanuit de fabriek aan de gestelde emissie eisen moeten voldoen, maar ook op de langere termijn. Dit betekend voor een scooter concreet dat deze ook na 11.000 gereden kilometers nog aan de eisen moet kunnen voldoen.

Afschaffing van de 2-takt verbrandingsmotor

Sommige van ons zullen misschien nog de aparte benzinepomp voor brommers herinneren, deze kom je tegenwoordig zelden meer tegen. Hier kon je de zogenaamde mengsmering tanken dat gebruikt kon worden voor de 2-takt verbrandingsmotor. Een 2-takt verbrandingsmotor heeft technisch gezien niet de capaciteit om de cilinder vanuit de motor te smeren met olie. Hierdoor heeft het benzine nodig waaraan olie is toegevoegd zodat de smering alsnog kan plaatsvinden. Deze olie stoot de 2-takt motor echter ook weer uit via de uitlaatgassen waardoor er veel meer vervuiling plaatsvind. Tel daarbij op dat de motoren minder krachtig en bovendien minder zuinig zijn en we kunnen wel stellen dat dit type motor inmiddels een beetje achterhaald is. De nieuwe norm is dan ook de 4-takt motor zoals vele van ons hem al jaren gebruiken. Deze heeft wel de capaciteit om de cilinder zelf te smeren en is bovendien zuiniger en krachtiger. Met de invoering van de Euro 4 normering is de verkoop van nieuwe 2-takt motoren dan ook volledig verboden.

Gevolgen voor consumenten

Eigenlijk zijn de gevolgen voor consumenten vrijwel alleen maar positief. Een lagere uitstoot gaat altijd hand in hand met een lager brandstof verbruik, dit heeft tot gevolg dat consumenten minder geld aan brandstof hoeven uit te geven. Vanwege het feit dat jouw nieuwe scooter ook nog na 11.000 kilometer hieraan moet kunnen voldoen weet je twee dingen zeker: ten eerste blijft dit lage brandstof verbruik ook op de lange termijn van toepassing, ten tweede weet je zeker dat je een motor aanschaft die duurzaam is en waar je voor vele jaren probleemloos plezier van zult hebben. Er is echter ook een nadelig gevolg aan verbonden:

De invoering van milieuzones voor scooters

In Amsterdam is de eerste milieuzone voor scooters sinds 1 januari 2018 reeds een feit. Ook in Rotterdam wordt er al hevig over gedebatteerd en we kunnen verwachten dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de milieuzone ook in andere steden van kracht wordt. Sinds 1 januari 2018 is het verboden om met een gemotoriseerde tweewieler die een datum eerste toelating (DET) van 2010 of ouder op het kentekenbewijs heeft staan de milieuzone (zie kaart) te betreden. Hierbij is het niet van belang of het een bromfiets of snorfiets betreft en of deze een 2-takt of 4-takt motor als krachtbron heeft. Tot 1 mei 2018 geldt nog een overgangsperiode maar wie na deze datum de milieuzone betreed met een scooter die niet aan de eisen voldoet, riskeert een boete van zestig euro.

Milieuzone Amsterdam

Gevolgen voor scooter fabrikanten

Voor scooter fabrikanten zijn de gevolgen van de invoering van de Euro 4 normering minder rooskleurig. Ze worden min of meer gedwongen om nieuwe motoren te ontwikkelen en nieuwe modellen te introduceren. Dit brengt vanzelfsprekend aanzienlijke kosten met zich mee en het is dan ook een ontwikkeling waar de fabrikanten niet echt om staan te springen. Een ander veelbesproken nadeel is dat ze in eerste instantie zelfs hun niet verkochte voorraad van Euro 3 modellen niet binnen de EU mochten verkopen. Dit is recent alsnog teruggedraaid en onder strenge voorwaarden mag de restvoorraad nog voor korte tijd worden verkocht.

Nieuwe modellen en aanpassingen bij Peugeot en Piaggio

Zoals gezegd heeft de nieuwe Euro 4 normering tot gevolg dat de fabrikanten gedwongen worden om nieuwe modellen te introduceren, dat is nu ook niet echt een straf voor ons als consument. Ook heeft het echter tot gevolg dat sommige modellen niet meer verkrijgbaar zijn. Hierbij een overzicht van de belangrijkste wijzigingen bij Peugeot en Piaggio:

Peugeot

Met maar liefst zes modellen is het Franse Peugeot één van de grootste scooter producenten.

  • Peugeot Citystar: wordt uitgefaseerd per 1 januari 2018.
  • Peugeot Django: binnenkort verkrijgbaar in twee nieuwe kleuren.
  • Peugeot Kisbee: verkrijgbaar met een Euro 4 motor vanaf maart 2018.
  • Peugeot Speedfight: verkrijgbaar met een Euro 4 motor vanaf maart 2018.
  • Peugeot Tweet: verkrijgbaar met een Euro 4 motor vanaf februari 2018.
  • Peugeot Vivacity: wordt uitgefaseerd per 1 januari 2018.

Vespa

Waar Peugeot ervoor heeft gekozen slechts noodzakelijke aanpassingen te doen om aan de vernieuwde regelgeving te kunnen voldoen heeft het Italiaanse Piaggio deze kans meteen aangegrepen om een aantal verbeteringen door te voeren.

Het 2018 model van de Vespa Primavera is voorzien van grotere lichtmetalen wielen van twaalf inch die het rijcomfort ten goede moeten komen. Verder wordt de verlichting aan zowel de voor als achterzijde vervangen door LED-verlichting, kun je in het vervolg het zadel met je afstandbediening openen en behoren snufjes als “Bike Finder” vanaf nu tot de standaard uitrusting. Met wat subtiele aanpassingen aan de chromen strips aan de voorkant en op het voorspatbord is het nieuwe 2018 model te onderscheiden van zijn voorgangers.

De Vespa Primavera Touring is het sportieve broertje van de normale Primavera en wordt in 2018 ook voorzien van een aantal updates. De S wordt tegenwoordig standaard geleverd met een mat rode lak, heeft een volledig digitaal dashboard voorzien van een 4.3 Inch full colour LCD scherm en een compleet zwart zadel. Bij het LCD scherm komt ook het zogenaamde Piaggio Multimedia Platform (PMP) waarmee de elektronische mogelijkheden bijna onbegrensd zijn, helemaal wanneer je jouw smartphone eraan hebt gekoppeld.

Ook de Vespa Sprint krijgt in het 2018 model een op afstand te openen zadel, de Bike Finder functie en LED-verlichting aan de voor en achterzijde.

De Sprint S krijgt ook het 4.3 inch kleuren dashboard ingebouwd met dezelfde PMP mogelijkheden. Verder onderscheid deze sportieve variant zich met subtiele rode accenten op de wielen en het chroom aan de voorzijde van de normale Sprint.

De driewielige MP3 motorscooter van Piaggio krijgt in 2018 ook een aantal updates. Zo is het ontwerp van het stuur en de grille aangepakt, is er een getint windscherm aangebracht, is het zadel een stuk comfortabeler gemaakt, is de verlichting vervangen door LED-verlichting en is er een 4.3 inch full colour LCD-dashboard ingezet. De MP3 is verkrijgbaar in een 350CC en 500CC uitvoering en kan met een normaal autorijbewijs worden bereden vanwege de drie wielen. De 500CC sport uitvoering heeft betere schokdempers, remmen en 10% meer vermogen gekregen. De 500CC business versie wordt vanaf heden standaard geleverd met Tom Tom Navigator.

1 gedachte over “Alles wat je moet weten van de nieuwe Euro 4 normering voor scooters”

  1. De Peugeot Citystar is in Duitsland nog nieuw leverbaar,ik zou deze graag willen kopen,en naar Nederland willen halen,maar de scooter zal vast geen goedkeuring krijgen van de RDW

Reacties zijn gesloten.