Sinds 1 oktober 2019 leveren de pompen Euro 95 E10 benzine, en niet langer E5 benzine. De nieuwe brandstof is beter voor het milieu, dat betekent niet automatisch dat het ook beter is voor jouw scooter met verbrandingsmotor. Gelukkig zijn er alternatieven, wat deze zijn kun je hier lezen.
Euro 95 E5 en E10 benzine
Aan de pomp kun je verschillende soorten benzine tanken. Voor de meeste auto’s en scooters is Euro 95 de standaard keuze omdat het voertuig hier goed op rijdt en omdat de prijs gunstig ligt. Maar de regering vindt dat de impact op het milieu te groot is en heeft een alternatief gevonden; E10. In benzine zat voorheen een 5% aandeel ethanol. Dat is een stof die wordt verkregen uit maïs, een hernieuwbaar natuurproduct dus. Olie is een fossiele brandstof en daarmee niet hernieuwbaar, tenzij er een meute dino’s besluit opnieuw uit te sterven. Op zich een goede zaak, en 5% is geen probleem voor de verbrandingsmotor in een scooter. Nu is het aandeel ethanol verhoogd naar 10%. Dat zal voor de meeste auto’s geen probleem zijn, voor 50cc scooter motoren is dat een ander verhaal.
Scooter rijden met E10 benzine
Een ethanol gehalte van 10% heeft geen goede invloed op een scooter motor. Als eerste zal de scooter minder zuinig lopen, dat betekent hogere kosten voor brandstof. Dit neemt overigens het milieuvoordeel grotendeels weg, maar dat even terzijde. Daarnaast kunnen delen van kunststof en rubber oplossen door de nieuwe benzine, metaal kan gaan oxideren. Wanneer het oude brommers betreft die uitgerust zijn met een tank van metaal is zelfs roest mogelijk. De motor kan gaan vergommen boven de 20.000 kilometer dus positief is het allemaal niet te noemen. Als je relatief veel kilometers maakt zullen de problemen minder snel voorkomen, met name scooters die voor een langere tijd stilstaan lopen extra risico.
Waarom dan overstappen naar E10?
Vanwege het milieu is het verhaal, maar met al die schade die mogelijk berokkend wordt aan scooters door het hele land is het nog maar de vraag of dit zoden aan de dijk zet. De CO² uitstoot moet worden teruggedrongen, en daar zijn de scooterrijders dus de dupe van. Gelukkig zijn er enkele alternatieven die we hieronder zullen noemen:
Alternatief voor Euro 95 E10 is Euro 98
Op het moment van schrijven wordt Euro 98 nog steeds geleverd met 5% ethanol. Verder zit het verschil in het octaangehalte dat bij Euro98 hoger ligt. 2-takt en 4-takt scooters ondervinden hier geen hinder van en zijn daarmee geheel veilig om te tanken zonder schade te berokkenen aan de motor. De prijs per liter ligt wat hoger maar dat weegt niet op tegen de mogelijke kosten voor reparatie. Wordt het toch tijd voor e- of toch een benzine scooter?
Overstappen naar een e-scooter?
Een alternatief voor een scooter op benzine is een e-scooter. Dan hoef je helemaal niet meer te tanken, inprikken op het stopcontact is al voldoende. Uiteraard zijn e-scooters momenteel nog flink wat duurder in aanschaf dan modellen met een verbrandingsmotor, daar staat tegenover dat rijden op elektriciteit ongeveer zes maal zo goedkoop is in vergelijking met benzine. En dat verschil kan in de komende jaren misschien nog wel toenemen. Daarmee worden e-scooters steeds interessanter, nog afgezien van de andere voordelen die elektrische scooters te bieden hebben. Denk aan de stille motor, geen stank van brandstof en veel minder bewegende onderdelen in het voertuig die stuk kunnen gaan. Mocht de prijs toch wat te hoog uitvallen kun je ook in termijnen betalen, daar zijn diverse mogelijkheden voor.
Conclusie e- of benzine scooter
Met de nieuwe Euro95 E10 benzine heeft de regering het voor de scooterrijder niet eenvoudiger gemaakt. Die moeten nu kiezen voor mogelijke schade aan hun tweewieler, duurdere Euro98 tanken die wellicht ook vervangen gaat worden, of overstappen naar een elektrisch model.
De oplossing voor het scooter e10 brandstof en of benzine probleem is er inmiddels ook: Putoline E10 Fuel Fighter scooter en of Scooter kleppenreiniger 4-takt 5 in 1
Gerelateerd
Tim Veldkamp is een gepassioneerde ondernemer met een scherp oog voor innovatie en kwaliteit. Al vanaf jonge leeftijd was hij geboeid door alles wat met mobiliteit en techniek te maken heeft. Deze nieuwsgierigheid groeide uit tot een sterke drijfveer om zelf impact te maken in de scooterbranche.
Als oprichter van Scooterkopenonline.nl zet Tim zich in om mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Met zijn uitgebreide kennis van de markt en oog voor trends stelt hij een zorgvuldig geselecteerd assortiment samen waarin kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid voorop staan. Dankzij zijn persoonlijke benadering en toewijding voelen klanten zich altijd welkom en goed geadviseerd.
In zijn vrije tijd test Tim graag de nieuwste scooters en volgt hij de ontwikkelingen rond elektrische mobiliteit op de voet. Deze constante drang naar vernieuwing drijft hem om Scooterkopenonline.nl steeds verder te laten groeien en zijn klanten keer op keer te verrassen met de beste producten en service.