Scooter opvoeren

By   april 12, 2016

Het opvoeren van een scooter is voor veel scooterrijders een interessante optie. Want ook al is een scooter een ideaal vervoersmiddel, soms is de beperking van 25km p/u of de 45 km p/u net iets te veel van het goede. Als je op zoek bent naar wat meer pit, dan is het opvoeren van je scooter iets om over na te denken. En vandaag de dag, is het opvoeren van een scooter zo gebeurd!

Wie ooit in een Zuid-Europees land op de scooter is gestapt, weet dat de scooter vaak net wat sneller kan dan in ons koude kikkerlandje. Dat komt, omdat de regelgeving in Nederland erg streng is.

Scooter begrenzen

In Nederland mag een snorscooter niet harder dan 25km p/u en een bromscooter heeft een maximumsnelheid van 45km p/u. In het buitenland is de regelgeving vaak veel soepeler en kunnen de scooters ook harder.

De meeste scooters worden niet in Nederland gemaakt, maar moeten hier natuurlijk wel legaal de weg op kunnen. Scooterfabrikanten lossen dit ‘probleem’ op, door de scooter te begrenzen.

Vario-ring

Scooterfabrikanten brengen meestal een vario-ring in om de scooter te begrenzen. Elke scooter werkt met een motorblok, die meestal met een snaar wordt verbonden aan het achterwiel. Zodra het motorblok gaat draaien, trekt hij de snaar mee, waardoor het wiel in beweging komt.

Deze snaar is te vergelijken met een fietsketting van een fiets met versnellingen. Aan de voorzijde zijn verschillende tandwielen geplaatst, van groot naar klein. Hoe kleiner het tandwiel, hoe sneller je een rondje hebt getrapt. Dat is handig, omdat je zo snel vaart kunt maken. En als je dan wat harder wilt fietsen, zet je de versnelling gewoon een tandwiel hoger.

Bij een scooter werkt dit mechanisme ongeveer hetzelfde. Alleen gebeurt dit automatisch en niet met tandwielen. In plaats van tandwielen wordt gebruikt gemaakt van een onderdeel, dat we een vario noemen. De vario zet uit zodra het motorblok sneller gaat draaien. Hiermee wordt hetzelfde effect gecreëerd als met een groter tandwiel: met één omwenteling kan een hogere snelheid worden gehaald.

Met een vario-ring wordt het effect van de vario beperkt. De vario kan dan minder goed uitzetten, waardoor de maximale snelheid wordt begrensd.

Andere begrenzingen

De vario-ring doet dus iets, waarvoor de scooter eigenlijk niet is gemaakt. Het mechanisme wordt onderdrukt, zodat deze voldoet aan de Nederlandse wetgeving. Toch is de vario-ring niet het enige middel om de scooter te begrenzen. Hoe een scooter precies wordt begrensd, hangt namelijk ook af van het soort motortype.

Een 2-takt scooter wordt bijvoorbeeld begrensd met een kleinere sproeier, een prop in de uitlaat, een vario-ring en een aanpassing in de luchttoevoer naar de carburateur. Een 4-takt scooter wordt meestal alleen maar met een vario-ring begrensd.

Opvoeren: goed voor de scooter

Veel mensen denken bij het opvoeren van een scooter vaak dat het slecht is voor de scooter. Maar het tegendeel is waar. Opvoeren is juist goed voor de scooter!

Doordat je de beperkingen verwijdert die kunstmatig zijn aangebracht, breng je de scooter weer terug naar de originele fabrieksstaat. En dat betekent dat je in de meeste gevallen zuiniger gaat rijden. Het verbruik kan flink naar beneden, van 1:25 tot 1:30 naar 1:35 tot 1:40. Dit komt, omdat de verbranding van het motorblok weer normaal wordt waardoor de temperatuur ook optimaal blijft.

Daarnaast krijg je met het weghalen van de begrenzingen ook een betere verbranding. Dit betekent dat er minder vervuiling ontstaat in het motorblok. En dat is weer goed voor de duurzaamheid van de scooter. Dit merk je bijvoorbeeld aan de bougie. Die kan een stuk langer mee en ook de aandrijfsnaar blijft langer in optimale staat.

Opvoeren van de scooter

Een scooter opvoeren kan op twee manieren. De eerste manier is door de beperkingen te verwijderen die door scooterfabrikanten zijn ingebracht, om de scooter te laten voldoen aan de Nederlandse wetgeving. Hierdoor breng je de scooter dus terug naar de originele staat. Een voordeel van deze manier, is dat de garantie blijft behouden.

Een tweede manier is door het vervangen van de cilinder, carburateur en/of de uitlaat. Doordat je bepaalde onderdelen gaat vervangen, vergroot je het motorvermogen van de scooter. Dat klinkt mooi, maar er zit wel een nadeel aan vast: je wijkt af van de technische specificaties van de scooter. Je brengt de scooter dus niet terug naar de originele staat. Hierdoor heeft het opvoeren van de scooter wél invloed op de garantie.

Scooter opvoeren met Chiptuning

Hoewel de meeste scooters gewoon zijn op te voeren, zijn er ook een paar modellen waarbij het opvoeren heel erg kostbaar is. Dit zijn scooters met een andere ontstekingsregeling dan gebruikelijk is. Veel scooters werken met een CDI-unit, maar er zijn scooters die werken met een ECU-unit. Zonder direct te technisch te worden, zijn dit scooters met een hele geavanceerde ontstekingsregeling. Als je dit soort scooters wilt opvoeren, moet je de scooter opnieuw programmeren. Dat wordt ook wel chiptuning genoemd.

Chiptuning moet altijd gebeuren bij scooters met een ECU-unit. Deze scooters worden ook wel injectiescooters genoemd. Omdat de kosten van het chiptunen erg hoog liggen, worden dit soort scooters vaak niet opgevoerd.

Opgevoerde scooter en politiecontrole

Wil je jouw scooter laten opvoeren, maar zit je een beetje in je maag met een mogelijke politiecontrole? Ook daar zijn vandaag de dag mooie oplossingen voor gevonden. Bij het opvoeren van een scooter, kan namelijk ook een snelheidsbegrenzer worden ingezet. Maar dan wel een begrenzer die je zelf aan en uit kan zetten.

Als je de snelheidsbegrenzer aan hebt staan, kan je de normale Nederlandse maximumsnelheid rijden. Mocht je dan gecontroleerd worden, dan kan je snel de begrenzer weer aanzetten. De mogelijkheden zijn hierin erg uitgebreid, zo kan je met een magneetregistratie werken: je moet dan een magneet in de buurt van de scooter houden om de begrenzer uit te zetten.

Maar ook morsecode is mogelijk: je kan dan bijvoorbeeld de rem 3 keer lang en 2 keer kort ingedrukt houden voor activatie.

Wil je meer informatie over het opvoeren van een scooter en de kosten die daarbij komen kijken? Neem dan eens contact op met Fast & Furious scooters. Deze scooterwinkel is gespecialiseerd in het opvoeren van scooters.

51 Comments on “Scooter opvoeren

  1. Isabella

    Is het ook mogelijk een 4-takt scooter te voorzien van een snelheidsbegrenzer?
    Want mij is ooit vertelt dat je alleen 2-takt scooters kunt begrenzen

  2. scooter Post author

    Beste Isabella,

    Een 4-takt is idd niet zo goed op te voeren als 2-takt, echter kan je deze wel iets worden opvoerd tot 65 km/h in de meeste gevallen en vallen de kosten hiervan wel mee.

  3. jhon

    is het mogelijk een 4-takt scooter op te voeren door alleen de cdi te veranderen samen met een euro begrenzer (een begrenzer die aan en uit te zetten is)?
    oftewel de vario ring erin laten en een andere cdi + ontgrenzen

    1. scooter Post author

      Als een snor 25 km/h heb je een andere cdi nodig.
      als een brom 45 km.h is hoef je enkel de vario ring te verwijderen.

  4. Tonie

    Hallo ik heb me scooter laten op voeren tot 35 heb een btc ma zit er ook een vario in of een prop in de uitlaat is bouwjaar 2016 en ze heben er aleen een andere cdi in gedaan

    1. scooter Post author

      er zit geen prop in de uitlaat maar de vario ring zou je moeten nakijken dat durft ik niet te zeggen of deze er wel of niet in zit.

  5. Bart

    Ik heb een turbho AL50.
    Nu zit hier een CDI kastje in en de verkoper(particulier) heeft laten zien dat ik een draad los kan koppelen en hij rijdt sneller.
    Dat is zeker het geval. Als ik de draad laat zitten dan kom ik op de teller tot 30 km. Haal ik de stekker los dan gaat ie zo boven de 65.
    Laatst met stekker los een controle gehad, echte viel de rollerbank steeds uit en kon ik weg. pff
    Toch maar de stekker er weer in gestoken thuis..maar wat een k++ snelheid nu.. moet dagelijks lange rechte weg en dat schiet niet op. Elektrische fietsen halen je zo in, kennelijk mogen die sneller zonder problemen.
    Ik denk, maar weet niet zeker dat ik de originele CDI heb en dus geen problemen heb op deze wijze bij de rollerbank.
    Maar ik wil wel sneller kunnen. wat is de beste en controle veiligste oplossing?

    1. Jordy

      Misschien is een onbegrensde cdi met een schakelaar een oplossing voor jou zelf heb ik dit ook gedaan nu rijd mijn scooter gemakkelijk 65 in de plaats van 45 en door de schakelaar aan te leggen rijd hij terug de originele snelheid

  6. rvb

    hoi ik heb laatst een nieuwe Sporting luxe gekocht … hij rijdt maar 22 km per uur
    kan ik alleen de vario ring laten verwijderen om sneller te gaan of moet ik ook gelijk de cdi laten vervangen.
    zie heel vaak onduidelijke verhalen over deze scooter. dus ja wat is nu waar 😉

  7. Andries

    Hee Goeiedag,
    ik heb een Vespa sprint 4 takt en heb daarvan de varioring verwijderd en ik ga nu inderdaad 35. Nou zou ik liever ietsje harder willen maar geen brom cdi wil ik erin hebben. Kan ik er een grotere sproeier in zetten of wat zijn mijn mogelijkheden.

    1. Scooter

      Beste,

      Niet alleen de sproeier maar ook een andere cdi anders houd de cdi de snelheid als nog tegen.

  8. Arne

    Ik heb een vespa lx 50 snor. De vario is er uit en hij gaat 5km/u harder. Hoe kan ik de scooter tot 40 km/u opvoeren?

  9. Daan

    Hey,

    Ik heb een Sym Fiddle III nieuw gekocht, het is een snorscooter. Nu heb ik al de vario verwijderd waardoor hij +-35 km/u gaat. Doordat het een injectiescooter is is hij moeilijker op te voeren heb ik gelezen, hoe kan ik hem verder opvoeren?
    Alvast bedankt!

    Mvg,
    Daan

    1. Marco

      Polini vario laten monteren spelen met de gewichten. Mijn Sym III rijdt keurig 62km volgens GPS en draait heel mooi en rustig

  10. Razzo

    hallo,
    ik heb sinds 4mnd een Razzo srx 2takt 25km uitvoering.
    ik was aan het bekijken op welke manier deze scooter begrensd is maar na een onderzoek
    was dit alleen dmv een varioring.
    de scooter loopt met deze ring op gps snelheid net 31km p.u.
    nadat ik de ring had verwijderd rijd de scooter rond de 50km p.u.
    de CDI is dan toch voor een normale 45km uitvoering.
    kan ik nou toch switchen met een andere CDI met afst bediening met de functie begrensd op 25 en onbegrensd 50

    bvb dank,
    Arno

      1. Razzo

        welke cdi heb ik daar nu voor nodig? volgens mij een DC type maar word met een zoektocht
        ook niet wijzer.

        thanks,
        Arno

  11. wa Kerpershoek

    Je schijnt een berini grand bella,
    Door 1 kabeltje door te knippen
    Heel makkelijk harder laten lopen ?weten jullie meschien welk keur
    Kabeltje ik moet doorknippen om hem te ongrenzen m.v.g W.A Kerpershoek

    1. scooter Post author

      dat verschilt per scooter welke kleur kabeltje het is en vergeet niet ook je sproeier dan te vergroten.

  12. Lelie

    Mijn razzo lucca scootertje rijdt ineens vd 1 op andere dag ipv max 34 nu bijna 70!! Zonder ooit een monteur te hebben gezien . Hij houdt niet meer in zeg maar…. maar dat kan toch zo maar niet?! Wie weet wat te doen

    1. scooter Post author

      Beste even langs de scooter winkel brengen om na te laten kijken.

  13. Kees

    Hallo,

    Ik heb een ZIP 4T 25km/h.
    Hij rijd nu 30km/h. Hoeveel gaat hij ongeveer als ik de varioring verwijder?

  14. Jurre

    Hallo ik heb een piaggio zip 2 takt snor met het bouwjaar 2005 hij loopt 40 maar trekt niet goed op ik heb 500 meter 30 gereden voordat hij harder ging kan je deze op een goedkope wijze harder laten optrekken ik hoor het graag

  15. Scooter

    Hallo ik heb een piaggio zip 2 takt
    Thuis staan hij loopt 40 maar hij trekt niet goed op ik heb 100 meter 25km/h gereden voordat hij harder ging is hier op goedkope wijze iets aan te doen
    Ik hoor het graag gr.

  16. hendrik

    hallo,,

    Ik heb een Vespa sprint 25km 4 takt en loopt nu +/- 30. Nu wil ik hem 45/50 km/h laten lopen maar wat is dan de beste methode .

    1. alleen een andere cdi ?
    2. een andere cdi , sproeier en nieuwe rollen ?

    en waar kan ik de juiste cdi vinden die ik nodig ben omdat ik ook ergens gelezen heb dat een Vespa 4t 4v of een 4t 2v kan zijn ?

    groet,

    hendrik

  17. Fred

    Ik ben net een nieuwe Piaggoo Liberty S iget 25km gekocht (bouwjaar 2017) Kan ik deze laten opvoeren tot 40km ?

  18. John

    Ik heb een malaguti centro, hij loopt nu op de teller max 54km, nu wil ik iets sneller, kan ik alleen voldoen met verwijderen van de vario? Of moet er ook een snellere cdi in?

  19. Cindy

    Ik heb een Sym Fiddle 2 nieuw gekocht. De varioring eruit laten halen en nu gaat ie 52! Kan ik op de Sym een snelheidsbegrenzer die ik zelf kan bedienen en terug kan zetten naar 34 als de politie in de buurt is?

  20. Cindy

    Ik heb een Sym Fiddle 2 nieuw gekocht. De varioring eruit laten halen en nu gaat ie 52! Kan ik een snelheidsbegrenzer laten inbouwen die ik zelf kan bedienen en terug kan zetten naar 34 als de politie in de buurt is?

  21. Oguz

    Hallo

    Ik heb een vespa primavera 4t die 30/34 rijd. Is het mogelijk om het 40 te laten rijden zonder een nieuwe cdi?

  22. rob

    goedendag ik heb pas een killerbee custom 2017 gekocht weet iemand hoe deze is begrenst ?

  23. Léon van Hooft

    kun je ook een Kymco 45km 16+ van september 2017 met nieuwe eco motor ook opvoeren tot ongeveer55km??
    De topsnelheid is nu 45km, en ik wil hem op 50 of 55km hebben.

    1. scooter Post author

      nee dit is nu op moment helaas nog niet mogelijk, ik verwacht dat in de loop van 2018 dit wel moet gaan kunnen.

    1. scooter Post author

      Door het verwijderen van vario ring en vervangen van de cdi en daarna de carburateur en vario opnieuw afstellen.

  24. Mark

    Hallo,

    Onlangs heb ik een onbegrensde cdi gekocht. Deze in mn scooter gezet maar hij rijdt niet harder dan 45 km/h.

    Iemand enig idee hoe ik mijn scooter toch harder kan laten lopen zonder al te veel aanpassingen. Draadje doorknippen werkte ook niet. Scooter: agm retro

    1. scooter Post author

      kijk even bij de carburateur bij de gasklep kan een schroefje zitten zodat het gas niet vol op kan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *